Sarah-in-arusha.reismee.nl

Zusammenfassung letzte Woche

Bevor es nach Zanzibar geht wollte ich euch einen Einblick verschaffen in meine Arbeit. Diese Woche habe ich viele verschiedene Sachen gemacht und erschien es mir eine gute Idee euch daran teilhaben zu lassen. Insgesamt verlief die gesamte Woche im Kaloleni Krankenhaus eher ruhig. Es waren viel weniger Patienten anwesend als normal. Aber so ist das halt in einem Krankenhaus.

Am Montag gab es total untypisch fast nichts zu tun. Bis ein Patient mit zwei großen Schnittwunden im Gesicht zu uns kam. Die Wunden waren frisch aber nicht so tief das sie genäht werden mussten, zu mindestens wollte der Arzt nicht nähen. Da sie aber ziemlich auseinander klafften erschien mir das der perfekte Patient für Wundstreifen. Nachdem der Arzt erst etwas skeptisch war durfte ich schließlich doch zeigen was die für ein Nutzen haben. Er wollte die Wunde eigentlich nur abdecken und warten bis sie sich von selber schließt. Nachdem ich ihm gezeigt hatte das die Wundränder sauber sind und verschlossen werden können, assistierte er mir schließlich noch. Das sind die Patienten für die ich hier bin. Dem mit ein paar einfachen Handgriffen eine sehr lange Wundheilung mit dem Risiko auf eine Infektion erspart bleibt.

Am Dienstag bin ich zusammen mit Lisette in einem Massai-Dorf gewesen für das ich Schuluniformen gesponsert habe. Das Dorf ist ein Teil meines Massai Projektes. Die öffentlichen Schulen sind in Tansania inzwischen gratis, jedoch dürfen die Kinder nur zur Schule wenn sie Schuluniformen besitzen. Und die müssen Eltern selber anschaffen. Also habe ich jemand beauftragt für 18 Kinder Schuluniformen zu nähen und die haben wir letzten Dienstag verteilt. Die anderen Kinder der Gruppe hatten bereits Uniformen. Meine waren zum größten Teil für Kindergarten und Grundschule. Obwohl auch der Kindergarten schon ausgerichtet ist auf lernen. Da ich während der Hinfahrt keine Schule sehen konnte fragten wir wie weit die Kinder laufen müssten um morgens zur Schule zu kommen. Sie werden verteilt auf drei verschiedenen Schulen und es sind zwischen ein bis zwei Stunden die sie jeden morgen zur schule laufen müssen und mittags wieder zurück. Die jüngsten die alleine zur Schule gehen sind fünf Jahre. So was kann man sich bei uns gar nicht vorstellen das so kleine Kinder morgens allein zur Schule gehen und dann auch noch so weit laufen müssen. Ich habe mich für die Uniformen entschieden weil diese auch weiter gegeben werden können wenn sie nicht mehr passen (obwohl sie zu Teil mehrere Größen zu groß genäht wurden) und durch die HIMS-Organisation für die ich auch tätig bin in den Massai-Dörfern, auch wirklich kontrolliert wird ob die Kinder zur Schule gehen. Denn nur mit einer Schulbildung haben die überhaupt eine Möglichkeit für ihre eigene Zukunft.

Am Donnerstag bin ich mit Lisette für ein Tag mitgegangen in ihr Krankenhaus. Das Tengeru Krankenhaus ist viel größer als das für welches ich arbeite. Lisette arbeitet Zuhause als…. Und arbeitet deshalb auch hier auf der Entbindungsstadion. Die man sich jedoch keinen falls so vorstellen muss wie sie in Deutschland ist. Es gibt einen Raum mit 12 Betten in denn Frauen liegen die kurz vor der Geburt stehen. Zum Teil haben sie schon Wehen und zum Teil kommen sie auch von weiter weg und begeben sich deshalb tage vorher ins Krankenhaus. Daneben gibt es einen Raum in dem drei Betten neben einander stehen auf denen die Frauen dann entbinden können. Ohne jeglichen Sichtschutz oder irgendeine Art von Privatspähre. Nach der Geburt bleiben die Frauen mit ihren Kindern für 24 Stunden zur Kontrolle im Krankenhaus. Da es aber nicht genügend Betten gibt liegen sie zu zweit oder zu dritt in einem Bett. Sobald die Geburt geschafft ist müssen sie das Bett/ Liege räumen um Platz zu machen für die nächste Schwangere. In der zeit die ich da war habe ich drei Geburten gesehen und einen Kaiserschnitt. Insgesamt sind in der Zeit sechs Babys geboren. Am Anfang fand ich die Situation sehr gewöhnungsbedürftig. Die Frauen werden sind ganz alleine und werden eigentlich auch nicht beachtet bis der Kopf des Kindes zu sehen ist.

Aus dem Grund habe ich lange eine Frau betreut bei der die Geburt nur langsam in Gang. Obwohl ich absolut keine Erfahrungen habe mit Geburten aber Lisette hat mir ein paar Tricks und Kniffe gezeigt und vor allem Atemübungen sodass ich die sie doch gut unterstützen konnte. Alles ging non-verbal weil sie wie fast alle Patienten kein Englisch sprach. Nachdem alles geschafft war, zeigte sie sich sehr dankbar und hat uns beide umarmt.

Zwischenzeitlich musste eine Frau das Bett verlassen um Platz zu machen für eine andere. Sie war jedoch schon so weit das das Kind schlussendlich auf dem Boden geboren ist. Und das in einer absolut un-sterilen Umgebung. An dem Tag habe ich auch einen Kaiserschnitt gesehen. Der sah recht professionell aus und sie versuchen auch so steril möglich zu arbeiten. Ich fand es ziemlich heftig weil das Kind einen schwierigen Start hatte und blau geboren wurde. Ich befürchtete schon das schlimmste. Es hat sich dann aber schnell erholt. Ich war noch nie so froh das ich ein Kind weinen gehört habe.

Dank vieler gespendeten Klamotten habe ich an alle Mütter mit ihren Barbies Klamotten verteilt. ES war einfach schon zu sehen wie sehr sich jeder gefreut hat auch wenn die Klamotten zum Teil so groß waren das die Kinder noch rein wachsen konnten.

Das war eigentlich grob das spannendste meiner Arbeitswoche. Und jetzt geht es für ein paar Tage Erholung nach Zanzibar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wilde jullie graag een indruk geven van het werk dat ik hier doe door een samenvatting van mijn afgelopen week te beschreven. Drie dagen heb ik in het Kalolenie ziekenhuis gewerkt en het was in vergelijking met andere weken heel rustig. Op maandag kwam een patiënte met een twee grote snede in zijn gezicht. De arts wilde het niet hechten en vond het de ideale kandidaat voor hechtstrips. Vooral omdat de wond ver uit elkaar stond maar wel vers genoeg was om de wondranden weer naar elkaar toe te brengen. Iedereen was een beetje sceptisch tot ik de eersten strips had geplakt en duidelijk werd hoe het resultaat er uit ging zien. Toen werd ik zelf s geassisteerd door de arts.

Dit zijn nu precies die patiënten voor wie ik naar Tanzania ben gekomen. Ik wil hun laten zien dat je met kleine trucks best veel kunt bereiken.

Dinsdag zijn Lisette en ik naar een Maasai-dorp geweest. Ik had van het geld dat ik doneert heb gekregen 18 schooluniformen laten maken en deze toen uitgedeeld. In Tanzania zijn de openbaren scholen gratis maar kinderen mogen alleen komen als zij een schooluniform hebben. En deze kost wel geld.

Vooral voor Massai-kinderen is het essentieel dat zij naar school kunnen gaan om een goed start voor hun toekomst te hebben. Dus het leek mij een goede investering. Vooral ook omdat deze door gegeven kunnen worden als zij niet meer passen. Terwijl ze meerdere maten te groot zijn gemaakt. Omdat wij op de heenweg geen scholen hadden gezien vroeg ik, hoe lang de kinderen naar school moeten lopen. Zij worden verdeeld op drie verschillende scholen en dit zijn lagere scholen. Sommige kinderen zijn pas vijf weken maar zij moeten tot twee uur lopen om de school te kunnen bereiken. En zij moeten de weg iedere dag alleen lopen. Omdat er niemand tijd heeft om et hun mee te gaan. Dit is in Nederland helemaal niet voor te stellen.

Wij waren samen met iemand van de HIMS-organisatie, dat is de organisatie voor wie ik werk. Zij gaan controleren dat de kinderen ook echt naar school gaan. De Massai-dorpen worden ondersteund door het HIMS zodat er altijd goed contact is.

Donderdag ben ik met Lisette mee gegaan naar haar ziekenhuis. Zij werkt in Nederland als kraamverzorgende en werkt daarom in Tanzania ook op de verloskamers. Dit was best handig omdat ik helemaal geen ervaringen heb met geboorten en zo een beetje meer kennis en uitleg kon krijgen. Lisette werkt in het Tengeru ziekenhuis. Dit is een veel groter ziekenhuis dan dit van mij. Maar toch is het een wereld van verschil wat betreft ziekenhuizen in Europa.

Er is een ruimte met twaalf bedden voor vrouwen die nog moeten bevallen. Soms zijn de ween al begonnen maar soms verblijven vrouwen een paar dagen in het ziekenhuis bijvoorbeeld als zij van ver moeten komen.

Daarnaast zit de verloskamer. Een eenvoudige kamer met drie bedden maar zonder enige vorm van privacy. Hier liggen drie vrouwen naast elkaar om te bevallen. Zodra zij bevallen zijn moeten zij zo snel mogelijk ruimte maken voor de volgende. Vrouwen die in het ziekenhuis zijn bevallen, blijven 24 uur ter observatie maar hiervoor zijn er niet genoeg bedden zodat zij vaak met z´n drieën or vieren in een bed liggen.

Ik heb die dag drie bevallingen en een sectio gezien. Over de hele dag verdeeld zijn er zes kinderen geboren. De eerste bevalling was al bezig toen wij binnen kwamen. Wij hadden nog net tijd om ons om te kleden. In begin moest ik heel erg wennen aan de situatie. Dus ik was blij toen ik iets kon doen. Er lag een vrouw te bevallen waar de geboorte moeilijk op gang kwam. Dus ik heb haar een aantal uren begeleid en ondersteund. Veel gebeurde non verbaal omdat zij geen Engels sprak en ik maar een paar worden Swahili. Maar met tips en trucs van Lisette kon ik haar toch nog ondersteunden en vooral helpen met ademhalingsoefeningen. De vrouwen komen helemaal alleen naar het ziekenhuis en worden ook aan hun lot overgelaten tot het hoofd te zien is. Pas dan krijgen zij aandacht.

Tussendoor moest er nog een vrouw van het bed af omdat deze gebruikt werd voor iemand anders. Zij was al zo ver dat zij persdrang had. Dit hebben de lokale verpleegkundige verkeerd ingeschat terwijl Lisette het meerdere keren had aangegeven. Uiteindelijk heeft zij zich op de grond laten zakken en is het kind binnen kortste tijd op de grond geboren. En dit in een absoluut onsteriele omgeving.

Kort daarna mochten wij mee met een sectio. De OK-zaal zit in een ander gebouw zodat wij eerst met de brancard naar buiten moesten. Door de tuin en een ander gebouw weer in. Ook dit is niet voor te stellen in Nederland. Tijdens de sectio probeerden zij zo steriel mogelijk te werken.

Ik kreeg een behoorlijke schrik toen het kind blauw geboren werd, en vreesde het eerste maar met wat ondersteuning begon het toch zelfstandig te ademen. Ik was nog nooit zo blij om een kind te hoen heulen.

Met dank aan de vele babykleding die ik donerend heb gekregen kon ik vele moeders blij maken. Het was mooi te zien hoe blij zij waren ook al was de kleding vaak nog te groot voor de pas geboren baby's.

Die was dus een samenvatting van mijn werkweek. En nu ga ik genieten van een paar dagen Zanzibar.

Petra Dogger

Hoi Sarah,

wat 'leuk' (niet echt het goede woord denk ik) om te lezen hoe je werk eruit ziet. Bizar om te lezen onder welke omstandigheden de zorgwereld er daar uit ziet! En wij zitten nu midden in de Q-mentum week ;) wellicht laat ik ze jou verhaal lezen als ze bij ons komen..haha!

Erg bijzonder wat je meemaakt en vooral superfijn om te lezen dat je mooie dingen hebt kunnen doen met het geld en de kleding die je vanuit NL hebt gekregen. Dankbaar!

Geniet er nog lekker van, vooral op Zanzibar! heerlijk!
Groetjes Petra