Sarah-in-arusha.reismee.nl

Massai

(nederlands staat weer onderaan)

Wenn auch mit leichter Verspätung aber hier ist der versprochene Bericht. Ich habe mich schon total an das afrikanische Tempo angepasst und dann klappt das nicht mehr mit der Pünktlichkeit.

Aber zurück zum Thema.

Letztes Wochenende haben wir als kulturellen Höhepunkt ein Massai Dorf besucht. In Tansania gehören viele der Einwohner zur Gruppe der Massai. Auch im normalen Straßenbild trifft man immer wieder auf Massai. Zum Teil in traditioneller Kleidung, zum Teil in westlicher Kleidung und auch gemischt.

Lissette und ich hatten uns im Vorhinein Gedanken gemacht wie es wohl werden würde. War es sehr touristisch oder waren es noch echte Massai so wie wir sie auch in unserem Projekt begegnen.

Nach einer guten Stunde fahrt durch trockene und öde Landschaft erreichten wir das Dorf. Unterwegs hatten wir sogar Kamele gesehen die von den Massai als Lastentiere zum Wassertransport genutzt werden.

Unterwegs hatten wir an Mosses (unseren Guide, auch ein echter Massai) gefragt warum jeder männliche Massai so ein großes Messer bei sich trägt. Seine Erklärung war das dies zum Schutz vor Löwen dienen solle. Ich muss ehrlich zugeben das ich in den zwei Wochen in Arusha noch keinen wilden Löwen gesehen habe. Und auch in deren Dorf gab es außer ein paar Hunde keine gefährlichen Tiere.

Einmal angekommen brachte uns Mosses in eine kleine Hütte in der wir als Massai gekleidet wurden. Mit dem dazugehörigen Schmuck. Unterdessen stellte sich doch heraus das die Kinder des Dorfs schon öfters Touristen gesehen hatten denn sie stellten sich sofort in Position als Lisette ihre Kamera aus der Tasche holte...

Nachdem wir gelernt hatten wir man nur mit zwei Holzstücken und etwas Kuhscheiße Feuer macht (man kann nie wissen wann man das mal braucht) versuchten wir uns in der Kunst der Schmuckherstellung. Und plötzlich waren die Rollen vertauscht. Waren wir eigentlich diejenigen die hierhin gekommen waren um eine neue Kultur kennen zu lernen, war ich plötzlich der Mittelpunkt des Interesses. Man hatte meine Piercings und vor allem meinen Tunnel entdeckt. Massai haben auch Tunnel die aber um ein vielfaches größer. Trotzdem war die Begeisterung groß. Selbst die lauf müden Alten wurden aus ihren Hütten geholt um zu zeigen das die komische Muzungu ein Loch im Ohr hat. Und natürlich konnten sie es auch nicht lassen um traditionellen Schmuck anzulegen. Es waren zwar nicht die richtigen Ohrringe weil bei denen war man sich nicht sicher ob die wohl durch meinen Tunnel passen.

Als jeder dann genug geguckt und gefühlt hatte ging es zum nächsten Programmpunkt. Das traditionelle tanzen. Massai Männer versuchen bei den Frauen Einruck zu machen in dem sich in einem bestimmten Rhythmus auf und ab springen so hoch sie können. Anschließend geht er zu der Frau seiner Wahl und schubst Sie mit der Schulter an. Damit ist dann alles entschieden. Die Frau an sich hat nicht so viel zu sagen. Obwohl es auch oft zu Zwangsehen kommt bei dem der Vater des Bräutigams eine Frau aussucht.

Nachdem wir dann quasi vergeben waren war der Ausflug auch schon fast zu ende und fuhren wir nach Hause.

Natürlich wurde ganz viel erzählt und waren es zum Teil sehr lustige Geschichten aber die muss ich dann mal in echt erzählen.

Ich würde mich freuen wenn ihr nach dem Lesen noch eine kleine Nachricht hinter lasst. Ich freue mich immer sehr darüber.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet dat ik een beetje vertraging heb opgelopen met het schrijven van dit verslag maar ik heb mij nu al helemaal aangepast aan het Afrikaanse tempo.

Maar goed. Afgelopen weekend hebben Lisette en ik een cultureels hoogtepunt gehad Wij zijn samen met onze gids Mosses naar een Maasai dorp geweest.

Voor die tijd waren wij aan het twijfelen of het wel echte Massai zullen zijn of een nep dorp dat opgericht is voor toeristen.

Na een uurtje rijden door vooral droge landschap bereikten wij het dorp. Ondertussen hadden wij zelfs kamelen die voor het transport van bijvoorbeeld water gebruikt worden.

Op weg naar het dorp hadden wij aan Mosses (een echte Massai) gevraagd hoezo alle Massai zulk een groot mes bij zich dragen. Dit was om zich te beschermen te leeuwen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in Arusha nog geen leeuwen ben tegengekomen en ook in het dorp waren er behalve een paar honden geen gevaarlijke dieren te bekennen.

Mosses bracht ons naar een klein hutje waar wij in massai kleding werden gekleed. Ondertussen bleken de kinderen toch best veel toeristen te kennen want zij gingen gelijk in de juiste positie staan toen Lisette haar camera uit haar tas haalde.

Nadat wij geleerd hadden om met twee stokjes een en klein beetje koeienpoep vuur te maken (je weet maar nooit waar je dat nog voor kunt gebruiken) probeerden wij ons in de kunst van het sieraden maken.

En opeens waren de rollen omgedraaid. Zij hadden mijn piercings en voor al mijn tunnel ontdekt.

Waren wij eigenlijk diegenen die hiernaartoe waren gekomen om iets te leren over een nieuwe cultuur bleek ik op eens in de belangstelling van iedereen te staan. Zelfs oude vrouwen werden uit hun hutje gehaald om te zien dat de blanke een gat in het oor heeft. Maasai hebben dit namelijk ook maar dan nog veel groter.

Ik kreeg zelfs sieraden om aan te doen zodat ik nog meer op een Maasaivrouw leek. De echte oorbellen durfden zij niet omdat zij niet wisten of mijn gat daar wel groot genoeg voor was.

Nadat iedereen voldoende gevoeld en gekeken had kon het verder gaan met het programma.

De traditionele dans. Hierbij sprongen mannen meerdere keren zo hoog als zij kunne om indruk te maken op hun toekomstige vrouw. Aansluitend lopen zij naar haar toe en stoten hu schouder tegen de schouder van de vrouw. Daarmee is dan alles geregeld. De vrouw heeft verder weinig inspraakmogelijkheden.

Vaak worden vrouwen ook uitgezocht voor de vader van de man.

Uiteindelijk ben ik er nu niet achter gekomen of ik nu getrouwd ben of niet…

Met deze onzekerheid maar heel veel informaties zijn wij aansluitend weer naar huis gereden.

Ik zal het leuk vinden als jullie naar het lezen een klein berichtje achter laten. Ik vind dit altijd heel leuk om te terug te lezen.

Mariëtte

Hoi Sarah, erg leuk om weer een nieuw reisverhaal te lezen. Je maakt wat mee daar zeg. Dus we hebben nog een feestje te goed? Klopt het dat wanneer je daar trouwt, je automatisch ook met de vader van de bruidegom bent getrouwt?
Hoe gaat het met het eten daar? Ik moet zeggen dat ik bijna vegetariër ben geworden tijdens mijn reis in Laos. Ze eten daar echt alles wat leeft!! Wij zijn gisteren terug gekomen en ik verlang na een bord met aardappels en groente! En vanmorgen een boterham met kaas was zalig!!
Lieve groetjes van Mariëtte

Ben van Rooijen

Hast du den noch nichts über eishocky erzählt?
War es nicht zu warm mit den ganzen Schmuck um den Hals?
Viel Spaß und bis bald

Brigitte van Rooijen

Hi Lieverd, es ist sehr schön wieder in dieser Form von dir zu hören. Es scheint dir Spaß zu machen und gut zu gehen.
Schön das du dir auch mal freie Tage gönnst und dir was ansiehst. Habe dich lieb, viel Spaß noch. Grüße von Mama

Karin

Sarah, weer helemaal in je element lees ik. Maar dat met die Maasai - vrouwen ... Is dat wel met Stefan besproken? ;) Geniet lekker van je verblijf daaro.

Petra

Ha Sarah! Wat leuk om weer iets te lezen over je avonturen in Afrika! Ziet er wel gaaf uit zeg daar! Vooral t landschap ook daar waar de masai wonen. Bijzonder! En hoe gaat t werken? Heb je genoeg leuke dingen te doen? Ben je met meerdere vrijwilligers dus daar? Geniet lekker en maak t een bijzondere tijd! K kijk hier uit naar t volgende verhaal! Groetjes Petra dogger

Joke

Ha jarige Sara.???? Van harte gefeliciteerd met jou verjaardag. Wel bijzonder om die in Tanzania te vieren. Misschien hebben de Massai wel een heel speciaal cadeautje voor je, al zul je daar vandaag niet naar toe gaan. Mooi dat je een vuurtje kunt stoken met hondepoep; je weet maar nooit. Prachtig verhaal over dagje Massai.
Een mooie dag, met verjaardag ????

Joke

Ik zie dat de smiley's Arusha niet bereiken maar vraagtekens wel. Ze staan voor slinger, taartje en glaasje. Ha ha