Sarah-in-arusha.reismee.nl

consultatief psychiatrisch verpleegkundige

Vandaag was mijn laatste werkdag in het ziekenhuis. En zoals altijd op vrijdag was ik in het „Tengeru Hospital“ om Dr. Charles te helpen bij zijn psychiatriespreekuur. Eigenlijk is Charles nog geen arts, hij is nog steeds bezig met zijn geneeskunde opleiding. Ik kon niet helemaal duidelijk krijgen hoe ver hij al is. Hij wil zich specialiseren op de psychiatrie en heeft daarvoor ook al best wat scholingen gehad. Charles is de diegene met de meeste ambities die ik hier ontmoet heb. Hij heeft grote plannen voor het ziekenhuis. Een eigen psychiatrische afdeling met 30 bedden. Ik hoop voor hem dat dit wel te realiseren is. Tot die tijd heeft hij te kampen met de problemen die ook andere disciplines hebben. Theoretisch is er best veel aan psychiatrische medicatie maar in het ziekenhuis is vaak maar een medicatie per soort, bijvoorbeeld antipsychotica, beschikbaar. En andere medicatie is vaak te duur voor patiënten om ze te kopen. Dus wordt niet gekeken welk medicatie het beste werkt, maar welke betaalbaar is.

In Tengeru krijgen alle patiënten psychiatrische en neurologische medicatie gratis. Dit is om mensen onder regelmatige controle te krijgen.

Charles doet zijn best om patiënten adequaat te behandelen. Zij werken zelfs al met de DSM IV. Ik ben steeds weer verbaasd welke lage doseringen hij voorschrijft. Het was erg leuk om in discussie te gaan en samen tot een conclusie te komen. Hij was heel benieuwd naar mijn mening en mijn ervaringen. Best leuk als een arts je om advies vraagt. Wij hebben ook afgesproken om in contact te blijven. Maar soms vond ik het moeilijk te zien dat patienten niet goed behandelt kunnen worden omdat de juiste medicatie niet aanwezig is. Ook had ik op vrijdag meer een consulfunctie vond ik het de afgelopen weken heel leuk om te doen omdat dit het vak is waar ik het meeste verstand van heb. Gelukkig heb ik de "FK" op mijn mobiel zodat wij ook gelijk konden kijken naar doseringen en contra-indicaties van verschillende middelen. Maar ik ben wel blij dat wij in Nederland de medicatie beter op de patiënten kunnen afstemmen. En misschien valt er ook iets te regelen dat de voorraad van het Tengeru ziekenhuis groter wordt.

Ik ben heel blij dat ik Charles heb ontmoet en dit project zelf heb geregeld. Volgens de organisatie was er namelijk nergens iets te vinden wat met psychiatrie te maken had.

Petra

Top zeg! Leuk om daar de psychiatrie te hebben exoten en om jou kennis te kunnen delen. Groetjes